אוניברסיטת אלקסנדרו יואן קוזה, יאסי – תולדות האוניברסיטה
אלקסנדרו יואן קוזה אוניברסיטה של יאסי היא האוניברסיטה הותיקה ביותר ברומניה(ולכיה ומולדובה) מאז 1860 האוניברסיטה יצרה מסורת ארוכת שנים של הצטינות בתחומים של חינוך ומחקר. היום לומדים למעלה מי 38.000 סטודנטים ועובדים 800 מרצים בצוות האקדמי, האוניברסיטה נהנית מיוקרה גבוה ברומניה וברמה הבינלאומית.
לאוניברסיטה קשרים בינלאומים עם למעלה מי 250 אוניברסיטאות בכל רחבי העולם. אוניברסיטת אלקסנדרו יואן קוזה אוניברסיטה היא חברה בכמה פורומים בינלאומיים מהחשובים ביותר: : the Coimbra Group, EUA – European University Association, Utrecht Network, International Association of Universities, University Agency of Francophony
שיתוף הפעולה והיותה חברה בפורומים בינלאומיים מאפשרת לסגל האקדמי רמה גבוהה של מחקר, ניידות מרצים והשתתפות במחקרים בינלאומיים.
האוניברסיטה הוקמה כאמור בשנת 1860 והיא נקראת על שמו של אלקסנדרו יואן קוזה המצביא הרומני שאיחד את שתי הנסיכויות (מולדובה וולכיה) בשנת 1859, האוניברסיטה הוקמה שנה אחרי הקמת מדינת רומניה,דבר שהביא לעלית הלאומיות ברומניה ובא לידי ביטוי במוסדות להשכלה גבוהה.באותה תקופה השעורים ניתנו בשפה היוונית שהיתה השפה של התרבות המזרח אירופאי.דבר זה איפשר לאוניברסיטה לשמור על קשר הדוק עם מוסדות להשכלה גבוהה באירופה.
המאה ה-19 הביאה לעליה של הרוח הלאומנית ברומניה,התעוררות השפה הרומנית, התרבות והמצפון. פתיחת האוניברסיטה בתאריך 26 באוקטובר 1860 מבטאת את המעבר הרציני מבית הספר התיכון של ימי הביניים להשכלה גבוהה מודרנית.
המוסד נפתח עם שלוש פקולטות בלבד,משפטים,פילוסופיה ותאולוגיה(דת),ועם הזמן היא נעשתה מרכז אקדמי אירופאי. הניידות של הצוות האקדמי, סטודנטים, פיתוח המחקר ורעיונות בתחום החינוך הפכו את האוניברסיטה למרכז מדעי ומקצועי בעל שם דבר.
אחרי מלחמת העולם ה-2, השינויים המבניים בשילטון הפוליטי החדש ברומניה גרם להפיכות משמעותיות בהשכלה גבוהה, השתלט אופק אידיאולוגי חדש, דומיננטי ודוגמטיזם שחסם יוזמות.
השכלה גבוהה סבלה בעיקר מיניטרול שבמערכות היחסים המסורתיים עם מוסדות חינוך במערב אירופה. הוקמו מבנים שונים ונטיות לשיתוף פעולה עם מדינות גוש הסוביאטי. המבנים של פקולטות השתנו מספר פעמים אחרי 1948.באותה תקופה פעלו ביאסי שמונה הפקולטות ( מתמטיקה, מכונאות, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, גיאוגראפיה, משפטים, ספרות, היסטוריה, פילוסופיה וכלכלה ) המטרה העיקרית היתה מורים ועובדים בחינוך יסודי וגם בתחומי מחקר השונים. הצוות האקדמי שמר על רמה אקדמית נאותה והסטטוס האקדמי לא נפגע.. זה היה מחיר שהיו צריכים לשלם אנשי האקדמיה כדי לשמור על מעמדם באוניברסיטה.
המהפכה שהתרחשה בדצמבר 1989 פתחה אופק חדש לחינוך הרומני.התחילה בניה מחודשת כל מערכות ההשכלה גבוהה, תוכניות לימודיים השתנו, בכל התחומים.האוניברסיטה הפכה לעצמאית ונבנה מערכת תיקשורת עם הפנים לאירופה החופשית.למרות המצב הכספי הקשה, ההשכלה הגבוהה ברומניה התחילה בדרך חדשה: בנתה, קבעה תכניות לימוד חדשות, מערכת תקשורת מודרנית, ועצמאות אקדמית לאוניברסיטה, ביזור וחופש לתהליך קבלת החלטות שהוליכה האקדמיה רומנית בכיוון אופקים חדשים., ולאט לאט מצאו שוב את מקומם בקהילה האירופאית.